Zie je jezelf al een heftruck accu reviseren? Dat klinkt zo raar maar is niet onmogelijk. Wist je dat je het binnen 10 stappen kan doen?

Krachtige accu’s

De heftruck heeft een heel sterke accu. Deze accu kan je weer terugvinden niet alleen in heftrucks maar ook in vorkliften. Ze kunnen ook gebruikt worden voor alternatieve energie in opslagsystemen. Dus is het best wel interessant om te weten hoe je een heftruck batterij kan reviseren.

Hoe te werk te gaan

De heftruck accu’s zijn loodzuur accu’s en zal je heel voorzichtig te werk moeten gaan wanneer je van plan bent een heftruck batterij wil reviseren. Heftruck accu’s zijn erg duur, dus als je ze zelf kan reviseren is dat een hele grote uitkomst.

Eerste stap:

Het voltage van je heftruck accu bepalen. Meestal staat het voltage op de accu. Anders kan je het aantal doppen van de accu tellen en met twee vermenigvuldigen.

Tweede stap:

Kijk als de batterij de werkelijke aangegeven voltage heeft. Dit doe je met een multimeter. Verbind de zwarte sonde van het snoer met de COM-ingang en de rode sonde verbind je met de V/Ω-ingang op de multimeter. Ze de multimeter in dc-functie en de multimeter zal de gemiddelde waarde van de spanning aangeven. Daarna koppel je de rode sonde aan de positieve pool van de batterij en de zwarte sonde aan de negatieve pool. Het voltage moet ongeveer hetzelfde zijn met het spanningsniveau van de batterij. Is het lager dan zou een cel beschadigd kunnen zijn en moet je elke cel afzonderlijk testen.

Derde stap:

Ook hier gebruik je de multimeter. Elke cel zou een waarde van 2V moeten hebben. Mocht een cel minder dan 2V zijn dan is het beschadigd en beïnvloedt het de hele batterij negatief. De accu zal niet meer werken ook niet na revisie. Mochten alle cellen nog minimaal 2V meten dan is er sprake van sulfatatie en kan je het repareren.

Vierde stap:

Met een hydrometer de belasting van elke cel afzonderlijk testen. Bepaal de waarde van de elektrolytvloeistof met een hydrometer dan moet elke cel dezelfde waarde hebben. Is dit niet zo dan is iets niet in orde met de cel maar niet helemaal kapot. Het zal te maken hebben met de sulfatatie en kan opgelost worden.

Vijfde stap:

De batterij tot 80% van zijn capaciteit ontladen.

Zesde stap:

De afsluitdoppen van de cellen weghalen. Hebben de cellen voldoende water, ze moeten ondergedompeld zijn kan je er gedistilleerd water aan toevoegen. Je kan ook Epsom zout erbij zetten om de sulfatatie op te lossen.

Zevende stap:

Heb je water bijgevuld en de platen voor 1 centimeter onder water staan maak je de cellen weer dicht.

Achtste stap:

Nu je eenmaal bezig bent met de revisie kan je de batterij ook een schoonmaakbeurt geven. Haal de deksels van de polen weg en maak ze schoon met zuiveringszout. Het zal de corrosie oplossen. Daarna alles schoon sproeien en met een doekje goed droogwrijven.

Negende stap:

Aan het begin heb je de batterij voor 80% ontladen dus moet je het nu weer helemaal opladen tot zijn volle capaciteit. Dit proces kan ruim 8 uren duren.

Tiende stap:

Nu je de batterij gereviseerd hebt kan je het uittesten, het zou weer prima moeten werken.

Zoals je ziet is het reviseren van een heftruck niet zo moeilijk maar neemt tijd in beslag. Met het reviseren kan je jezelf heel wat geld besparen.