Het hebben van een elektrische fiets is voor velen heel erg belangrijk. Men maakt er elke dag gebruik van. Men gaat ermee naar het werk, naar school of gewoon boodschappen doen of wandelen. Voor velen is het ook vaak het enige vervoersmiddel. Daarom is het van belang dat de elektrische fiets altijd in een goede staat verkeert. Maar mocht het een keer verkeerd gaan en krijg je problemen met je fietsaccu, dan kan je die ook even zelf aanpakken.

Je elektrische fiets kan verschillende soorten accu’s gebruiken. Er wordt een onderscheidt gemaakt tussen de Nikkel Metaal Hydride (NiMh) accu’s en de Lithium Ion (Li-ion) accu’s.

De Nikkel Metaal Hydride (NiMh) Accu’s

Voor de Nikkel Metaal Hydride (NiMh) accu’s geldt dat ze het best functioneren wanneer je het regelmatig oplaadt. Ze zijn ook een stuk goedkoper dan de Lithium Ion (Li-ion) accu’s. Maar in vergelijking met de Li-ion accu is de NiMh accu een beetje zwaarder en groter. Wanneer je fiets gebruik maakt van een Nikkel Metaal Hydride accu, is het de bedoeling dat je intensief gebruik maakt van de fiets. Je gebruikt hem elke dag de hele dag. Het probleem is dat deze accu zijn kracht verliest wanneer je de fiets te lang laat staan. Je zal er ook rekening mee moeten houden dat de accu in de wintermaanden niet op zijn best zal functioneren. Omdat het dan heel erg koud kan worden.

5 Stappen Om Je NiMh Fietsaccu Te Reviseren

Geeft je NiMh fietsaccu enkele problemen dan kan jijzelf deze makkelijk reviseren. Je kan hem helemaal ontladen en daarna weer opladen. Deze manier is heel makkelijk en heel doelgericht. In enkele stappen is het gepiept.

  • Stap 1: Je zal de accu helemaal moeten ontladen. Is de accu aan je fiets, gebruik je fiets dan zodanig dat je accu helemaal opraakt. Is het helemaal opgebruikt haal het weg van de fiets.
  • Stap 2: Wanneer de fietsaccu hebt weggehaald, ga er niet met je blote handen eraan, en laat het volledig afkoelen. Dit kan ongeveer dertig minuten duren.
  • Stap 3: Is de accu afgekoeld dan kan je het nu op de oplader zetten.
  • Stap 4: Nu kan je de accu weer opladen. Dit moet je wel goed in de gaten houden. Want je moet de accu niet overladen want dan kan het gaan beschadigen.
  • Stap 5: Dit proces moet je 4 tot 5 keer herhalen. Zorg er wel voor dat de accu is afgekoeld. Dan kan je het weer op je fiets aansluiten.

6 Stappen Om Je Li-ion Fietsaccu Te Reviseren

Gebruik je een Lithium Ion (Li-ion) accu dan zijn er andere stappen die je zou moeten volgen. Deze accu’s worden voor de nieuwere elektrische fietsen gebruikt. Deze accu werkt het best als de accu bij de eerste drie keren helemaal wordt opgeladen en wordt ontladen. Deze accu is vele malen lichter dan de NiMh batterij. Een ander voordeel van de Li-ion accu is dat het gelukkig niet zo gevoelig is voor de kou.

Gelukkig hebben de Lithium-Ion accu’s een langere levensduur en zal het niet gauw gebeuren dat het zichzelf zal ontladen. Dit is best wel meegenomen in vergelijking met de NiMh accu’s die in minder dan een maand tijd de helft van hun kracht kwijtraken.

Ook al zal de Lithium Ion (Li-ion) accu in je fiets je niet zo snel in de steek laten is het toch belangrijk om te weten hoe je het reviseert. Mocht het zo zijn dat de Lithium Ion accu niet meer zo goed kan opladen, kan dat zeer waarschijnlijk komen omdat het voltage van de accu zodanig is gezakt dat de oplader de accu niet meer kan herkennen.  Deze kan je makkelijk reviseren in 6 makkelijke stapjes.

  • Stap 1: Je kan het voltage van je fietsaccu proberen te verhogen met de juiste energiebron. Dit kan je doen door gebruik te maken van een andere energiebron met hetzelfde voltage.
  • Stap 2: Probeer de leeggelopen accu te verbinden met de energiebron. Dit kan je doen door de rode sonde te verbinden met de positieve pool van de accu en de zwarte sonde kan je verbinden met de negatieve pool van de accu van je energiebron.
  • Stap 3: Het beste wat je kan doen is het voltage van je lege fietsaccu te controleren. Voor dat je je sonde aansluit zal je zien dat de accu laag is. Heb je de accu verbonden met de energiebron dan zal je merken dat het voltage van je lege accu heel gauw zal toenemen. Is het voltage eenmaal gestabiliseerd dan kan je overgaan naar stap 4.
  • Stap 4: Nu kan je de fietsaccu van de energiebron losmaken.
  • Stap 5: Plaats de opgeladen fietsaccu in de oplader. Het voltage van de fiets is nu voldoende opgeklommen en kan de oplader je accu weer herkennen. Nu kan je de fietsaccu weer zonder probleem opladen.
  • Stap 6: Wanneer de fietsaccu eenmaal is afgekoeld dan kan je deze weer op je fiets plaatsen.

Wanneer je deze stappen goed doorloopt van zowel de NiMh fietsaccu als de Li-Ion accu dan kan je nu zelf je fiets accu herstellen zonder bij het minste geringste naar de fietsenhersteller te rennen. Dat bespaart ook nog op wat centen.

Wil Je Nog Meer Tips Over Het Reviseren Van Accu’s?

Wil je nog meer tips ontdekken over hoe je zelf je fietsaccu kunt reviseren? kijk dan of ons accu revisie programma iets voor je is. Hierin bespreken we immers hoe je oude mobieltje, laptop, auto, tractie-accu, fietsaccu’s, accu’s voor golfkarren, boten, vorkliften en tal van andere accu’s weer nieuw leven kan inblazen.

Fietsaccu’s reviseren maar ook tal van andere accu’s is namelijk helemaal niet zo moeilijk als op het eerste gezicht zou lijken en je kan er heel wat geld mee besparen.

Meer weten over het reviseren van fietsaccu’s? Bekijk dan zeker of ons Accu Revisie Programma iets voor je is!